آموزش نرم افزار اکسل مقدمه

آموزش نرم افزار اکسل به زبان ساده

آموزش نرم افزار اکسل مقدمه

مقدمات آموزش نرم افزار اکسل

در این آموزش ( آموزش نرم افزار اکسل مقدمه) قصد داریم به شما از صفر تا صد نرم افزار اکسل را برای شما ارائه دهیم.

نرم افزار اکسل (به انگلیسی: Microsoft Excel) یکی از نرم افزارهای مجموعه ی نرم افزاری آفیس است

از منوی استارت به همه ی برنامه ها بروید و در آنجا در پوشه ی آفیس چندین نرم افزار مانند: ورد، پاورپوینت، اکسل ) که توسط شرکت مایکروسافت منتشر شده و به روز می شود.

این نرم افزار در نسخه های مختلف ۲۰۰۷، ۲۰۱۰، ۲۰۱۳، ۲۰۱۶ و … وجود دارد که اگر یکی از این موارد را داشته باشید و تمرین کنید و در نهایت فرا بگیرید، قادر خواهید بود با سایر نسخه های آن کار کنید.

فرض را بر این می گذاریم که شما در مورد مجموعه ی نرم افزاری آفیس اطلاعاتی دارید و در این مورد توضیحی نمی دهیم.

البته اگر اطلاعات هم نداشته باشید، مهم نیست. اگر اکسل را بر روی کامپیوتر خود ندارید، فقط کافی است آفیس را نصب کنید.

سپس از منوی استارت به همه ی برنامه ها بروید و در آنجا در پوشه ی آفیس چندین نرم افزار مانند: ورد، پاورپوینت، اکسل، اکسس و … را خواهید یافت. برنامه ی اکسل را باز کنید و از آن استفاده کنید.

اما شاید برایتان سوال باشد که نرم افزار اکسل چه فایده ای دارد یا شاید بهتر باشد بگویم چه کاربردی دارد؟ همه ی ما می دانیم که کامپیوتر یک ماشین است.

ماشین مجموعه ای از اجزا است که با هم کار می کنند تا به هدفی برسند و در ماشین کامپیوتر و اکثر ماشین های دیگر هدف آسان کردن زندگی و کارهای روزمره برای انسان است.

اما اکسل چه کاری را آسان می کند؟ اکسل کارهای فراوانی انجام می دهد و اکثرا در امور مالی و حسابداری کاربرد دارد.

اکسل در درون خود شامل مجموعه ای از جداول است که می توانید در آن ها اطلاعات وارد کنید و عملیات های اصلی و پیچیده و تابع های فراوانی را بر روی آن ها اجرا کنید.

در ادامه با این موارد آشنا خواهید شد. بیشتر شرکت ها اطلاعات خود را در صفحات اکسل ذخیره می کنند.

 در نظر بگیرید، معلمی قصد دارد تا نمرات یک آزمون که نمره منفی هم را دارد حساب کند و آن را به دانش آموزان بدهد.

او چندین راه برای این کار دارد که ما دو راه را با هم مقایسه می کنیم. او می تواند نمرات تک تک دانش آموزان را بر حسب درست، غلط و بدون پاسخ تنظیم کند و سپس برای هر کدام از آن ها محاسبات را انجام دهد و نتایج را همراه با نمره ها در برگه هایی به صورت دستی وارد کند یا اینکه در جداولی از ورد وارد کند!!! به نظر سخت میاد.

پس بیایید به راه دوم نگاهی بیاندازیم. نرم افزار اکسل را باز کند و در جدولی به تعداد دانش آموزانش فرمول محاسبه ی نمره ی دانش آموز را بدهد سپس کافی است فقط نمرات را در این جدول وارد کند تا نرم افزار به طور اتوماتیک نمرات را بر اساس فرمول محاسبه کرده و در آخر از آن پرینت بگیرد. در آخر خواهید دید که این کار بسیار آسان تر است.

همان طور که تا کنون فهمیده اید نرم افزار اکسل دارای کاربردهای فراوانی است که در زمان و هزینه برای ما صرفه جویی خواهد کرد.

در بالا فقط یک مثال از کاربردهای آن گفته شد. هر کسی بر اساس کاری که انجام می دهد می تواند به نحوی از این نرم افزار استفاده کند. شما نیز پس از فراگیری این نرم افزار می توانید از آن در زندگی و کارهای روزانه ی خود استفاده نمایید.

یکی از راه های یادگیری این نرم افزار دنبال کردن این مجموعه ی مقالاتی است که در آینده ای نزدیک برای آموزش این نرم افزار خواهم نوشت.

راه دیگر رفتن به یک آموزشگاه و گذراندن دوره ی آموزشی ICDL است که البته هزینه دارد ولی مزیت آن این است که به شما مدرک هم می دهند که شاید در زمینه ی کاری که انجام می دهید گرفتن این مدرک مهم باشد.

توصیه ی من این است که هم مدرک ICDL بگیرید و هم از طریق این مجموعه ی مقالات دانش خود را در این زمینه بیشتر افزایش دهید.

در نهایت با توجه به تخصص و رشته ی کاری و تحصیلی خود از این نرم افزار استفاده کنید.

داده ها در این نرم افزار در سطر ها و ستون هایی سازمان دهی می شوند.

پس از سازماندهی اطلاعات، محاسبات مورد نظر بر روی آن ها انجام می گیرد و در نهایت می توان آن ها را به صورت نمودار نشان داد تا تجزیه و تحلیل بر روی داده ها ساده تر صورت گیرد.

هر کسی که به نحوی از آمار و مخصوصاً آمار توصیفی استفاده می کند، استفاده از این نرم افزار می تواند برای او بسیار مفید واقع شود.

در مقالات بعدی به طور کاربردی به آموزش این نرم افزار مفید خواهیم پرداخت. ادامه دارد..


تهیه کننده : تیم مدرسان کامپیوتر

همچنین ببینید

تنظیمات کارخانه ویندوز 10

چگونه کامپیوتر را تنظیم کارخانه کنیم؟

چگونه کامپیوتر را تنظیم کارخانه کنیم؟ در این مطلب (چگونه کامپیوتر را تنظیم کارخانه کنیم؟) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *