پنج شنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
تفاوت اینترنت adsl و vdsl

تفاوت اینترنت ADSL و VDSL در چیست؟

تفاوت اینترنت ADSL و VDSL در چیست؟

در این مطلب (تفاوت اینترنت ADSL و VDSL در چیست؟) با ما همراه باشید تا با تفاوت های اصلی فناوری ADSL و VDSL آشنا شوید.

اینترنت ADSL

تفاوت اینترنت ADSL و VDSL در چیست؟
تفاوت اینترنت ADSL و VDSL در چیست؟

عبارت ADSL مخفف Asymmetric Digital Subscriber Line و یکی از فناوری‌های زیرشاخه اتصال‌های DSL است.

در واقع فناوری ADSL جزو قدیمی‌ترین سرویس‌های اینترنت در جهان به شمار می‌رود که با استفاده از خطوط تلفن معمولی بدون ایجاد مزاحمت برای تماس‌های صوتی؛ اطلاعات را از مراکز مخابراتی به روی مودم شما می‌آورد.

مزیت اینترنت ADSL در این است که نیازی به کابل‌کشی و نصب خطوط جدید نیست و روی همان خط تلفن هر خانه می‌تواند یک اتصال اینترنت ADSL برقرار کرد. احتمالا تمامی شما از اینترنت ADSL استفاده کرده و حتی با همین نوع اینترنت دارید این مطلب را می‌خوانید. 

اینترنت ADSL ارزان و نسبت به انواع دیگر اینترنت باندپهن در دسترس‌ و راه‌اندازی سریع و ساده‌تری دارد اما سرعت دانلود روی آن حداکثر به ۲۴ مگابیت بر ثانیه می‌رسد.

سرعت آپلود بسیار محدودتر از سرعت دانلود و در حدود یک یا دو مگابیت است. سیم‌های تلفن، فاصله خانه شما از مرکز مخابرات، بستر خطوط تلفن شهری و پارامترهای دیگر روی سرعت و کیفیت اینترنت ADSL تاثیرگذار هستند.

+ADSL۲ نسل جدیدی از اینترنت ADSL است و برای افرادی که در فاصله بسیار نزدیک به مرکز مخابراتی یا تجهیزات سرویس‌دهنده اینترنت قرار دارند؛ مناسب است. این نوع اینترنت به این دلیل نامتقارن نام‌گذاری شده است چون افرادی که به سرویس‌دهنده یا مرکز مخابراتی نزدیک‌تر یا Upstream هستند؛ سرعت و کیفیت اینترنت بیشتری نسبت به افراد Downstream دارند. 

همچنین بخوانید:

بهترین شرکت ارائه دهنده اینترنت ADSL کدام است؟ و حداقل امکاناتی که باید کاربران دریافت کنند چیست؟

VDSL چیست؟

تفاوت اینترنت ADSL و VDSL در چیست؟
تفاوت اینترنت ADSL و VDSL در چیست؟

تکنولوژی جدید اینترنت VDSL و VDSL2 است که سرعت بسیار بیشتری نسبت به ADSL  دارد. این همان تکنولوژیی می باشد که شرکت های مخابراطی متعددی در ایران هدف اجرا کردن آن را دارند که مدتی است در برخی شهر ها عملی شده است.

VDSL مخفف very high speed digital subscribe line می باشد که در درجه اول نشان دهنده سرعت بسیار بالاتر نسبت به نسخه قدیمی تر می باشد.

حداکثر توان اینترنت VDSL در مودم های مخصوص برای دریافت اطلاعات یا در واقع Down Stream سرعت ۵۲ مگابیت بر ثانیه و حداکثر توان آپلود اطلاعات یا Up Stream سرعت ۱۶ مگابیت بر ثانیه است.

این اطلاعات از طریق کابل VDSL که از دو سیم مسی بدون پیچ و تاب تشکیل شده با استفاده از باند فرکانس ۲۵ کیلو هرتز تا ۱۲ مگا هرتز منتقل می شود. این اعداد نشان دهنده آن است که VDSL قادر است از یک اتصال ، خدماتی مانند برنامه های تلویزیونی با کیفیت بالا ، خدمات تلفنی IP و دسترسی عمومی به اینترنت را پشتیبانی کند.

سیستم های نسل دوم این تکنولوژی VDSL2 حداکثر از فرکانس های ۳۰ مگاهرتز استفاده می کنند که می تواند بیشتر از ۲۰۰ مگابیت بر ثانیه را برای دانلود و ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه را برای آپلود پشتیبانی کند. طبق استاندارد های به دست آمده و تنظیمات شده توسط شرکت های سازنده مودم VDSL  قابلیت اتصال همزمان هفت کاربر را داراست که سرعت سرویس بین این هفت کاربر بسته به نیاز آنها تقسیم می شود.

سرویس جدیدتری نیز وجود دارد تحت عنوان VDSL+2 که توان دانلود ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه معادل ۳۸ مگابایت بر ثانیه را دارد و برای آپلود هم می تواند تا سرعت ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه معادل ۱۳ مگابایت بر ثانیه افزایش یابد.

تفاوت ADSL و VDSL در چیست؟

تفاوت این تکنولوژی در این است که VDSL / VHDSL نسخه ارتقاء یافته نسخه قبلی خود یعنی ADSL است که بزرگترین تفاوت این دو سرویس در سرعت ارائه اینترنت به کاربر است و تفاوت چندان دیگری ندارد.

همانطور که قبلا هم گفتیم سرعت دانلود اطلاعات توسط سرویس VDSL برابر ۵۲ مگابیت بر ثانیه است در حالی که سرعت دانلود با سرویس ADSL برابر ۸ مگابیت بر ثانیه است. همچنین سرعت آپلود توسط سرویس VDSL و ADSL به ترتیب برابر ۱۶ مگابیت بر ثانیه و ۱ مگابیت بر ثانیه می باشد که در این مورد سرعت آپلود VDSL شانزده برابر بیشتر از ADSL است.


همچنین ببینید

آموزش حل مشکل خطای۶۵۱ مودم

در این مطلب ( آموزش حل مشکل خطای۶۵۱ مودم ) با ما همراه باشید. اگر …

یک دیدگاه

  1. I like this weblog very much, Its a really nice position to read and incur information.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *