پنج شنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
آموزش اتصال چند مانیتور به لپتاپ

آموزش اتصال دو مانیتور به یک لپتاپ

چطور دو مانیتور را به یک لپتاب وصل کنیم؟ (ساده ترین راه)

آموزش اتصال چند مانیتور به لپتاپ
آموزش اتصال دو مانیتور به یک لپتاپ

در این مطلب (آموزش اتصال دو مانیتور به یک لپتاپ) با مدرس کامپیوتر همراه باشید.

همه می دانیم که استفاده از چند مانیتور عملکرد کاریمان را بهتر می کند، مخصوصا زمانی که داریم از لپ تاپ استفاده می کنیم. اما چطور می توانیم چند تا مانیتور را به لپ تاپ وصل کنیم؟ جای درستی آمده اید. در اینجا می خواهیم یک روش ساده برای وصل کردن دو مانیتور به لپ تاپ را نشان دهیم.

  1. کارهایی که قبل از شروع باید انجام دهید.
  2. روش اتصال دو مانیتور به هم
  3. نکته اضافی: اگر نتوانید ببینید که کدام مانیتورها متصل شده اند.

توجه: در این جا دستورالعمل هایی برای اتصال دو مانیتور به لپ تاپ نشان داده شده که از این دستورالعمل ها می توانید برای کامپیوترهای رومیزی و Pc هم استفاده کنید.

کارهایی که قبل از شروع باید انجام دهید.

اکثر ویندوزهای لپ تاپ امروزه حداقل از دو مانیتور پیشتیبانی می کنند، اما باید مطمئن شوید که لپ تاپ شما قابلیت اتصال دو مانیتور را دارد و این موضوع به سیستم عامل ویندوزتان، کارت گرافیک و درایوهایتان بستگی دارد.

ویندوزهای XP، ۷، ۸ و ۱۰ همه شان از چند مانیتور پشتیبانی می کنند و فقط کافی است کارت گرافیک و پورت های روی لپ تاپتان را بررسی کنید.


۱- کارت گرافیک را بررسی کنید.

اول از همه باید بررسی کنید که آیا کارت گرافیک شما از چند مانیتور پشتیبانی می کند یا خیر. معمولا تمام کارت گرافیک ها حداقل از دو خروجی پشتیبانی می کنند، اما باید به قسمت وب سایت تولیدکننده بروید و مشخصات کارت گرافیک خود را بررسی کنید و ببینید که آیا از دو مانیتور پشتیبانی می کند یا خیر.

برای مثال، اگر از کارت گرافیک NVIDIA GeForce استفاده می کنید، می توانید در وب سایت رسمی آن را پیدا کنید، بر روی کارت گرافیکتان کلیک کنید و مشخصاتش را بررسی کنید و بعد متوجه می شوید که آیا از چند مانیتور پشتیبانی می کند یا خیر.

آموزش اتصال دو مانیتور به یک لپتاپ

اگر متوجه شدید که از چند مانیتور پشتیبانی نمی کند، قبل از اینکه فرآیند را ادامه دهید، لازم است که یک کارت گرافیک مناسب را خریداری کنید و نصب کنید. (برای مثال GeForce RTX 2080)

۲- بررسی پورت های موجود بر روی لپ تاپ

بعد از اینکه کارت گرافیک تان را بررسی کردید نیاز است که پورت های روی لپ تاپتان را بررسی کنید. معمولا یک کامپیوتر یا لپ تاپ باید هر یک از این ۴ پورت را داشته باشد:

  • پورت نمایش می تواند به عنوان رابطی باشد که صدا و تصویر را با کیفیت بالایی عرضه می کند.
  • رابط دیجیتالی بصری معمولا با پلاستیک سفید کدگذاری می شود.
  • آرایه گرافیکی ویدیویی معمولا با برچسب و پلاستیک آبی کدگذاری می شود.
  • رابطه چند رسانه ای با کیفیت بالا می تواند به تمامی دستگاه هایی ویدیویی وصل شود و صدا را از طریق کابل انتقال دهد.
آموزش اتصال دو مانیتور به یک لپتاپ

می توانید این پورت ها را در کنار یا پشت لپ تاپتان ببینید. علاوه بر پورت هایی که بر روی لپ تاپتان وجود دارد خود مانیتور هم باید چنین پورت هایی را داشته باشد. اگر خود مانیتور چنین درگاه هایی را داشته باشد، دیگر در هزینه و زمانتان صرفه جویی می شود. در غیراین صورت باید یک آداپتور اضافی مثل آداپتور DVI به HTML بخرید.

اگر پورت های روی لپ تاپ و مانیتورتان با هم مطابقت نداشته باشند.

اگر پورت های روی لپ تاپتان مشابه با رابط کابل های مانیتورتان نبود، ناامید نشوید. راه حلی برای این موضوع وجود دارد! می توانید یکی از روش های زیر را امتحان کنید:

  • از آداپتور استفاده کنید. برای مثال آداپتور تبدیل HDMI به DVI. این آداپتور زمانی برای شما کار می کند که برای لپ تاپ و مانیتورتان دو پورت مختلف داشته باشید.
  • از یک سوییچ اسپلیتر، مثل اسپلیتر نمایشگر که دو درگاه HDMI دارد استفاده کنید. این دستگاه در زمانی برای شما کار می کند که تنها یک درگاه اچ دی ام آی بر روی لپ تاپتان داشته باشید در صورتی که شما به دو پورت نیاز دارید.
  • از یک ایستگاه بار انداز استفاده کنید و این مورد در هر شرایطی برای شما کار می کند.

همچنین بخوانید: نحوه وصل کردن پرینتر به کامپیوتر


روش اتصال دو مانیتور به یکدیگر

اگر همه چیز آماده است پس می توانید دو مانیتور را به لپ تاپتان متصل کنید. فقط دقت کنید مانیتورها را در زمانی که لپ تاپتان روشن است وصل کنید. در بسیاری از موارد، خود ویندوز مانیتور جدید را شناسایی می کند.

برای مثال، بر روی لپ تاپم پورت های VGA و HDMI را دارم و مانیتورهای اضافی نیز خود کابل های VGA و HDMI را دارند.

۱-کابل اولین مانیتور اضافی را به درگاه ویدیویی مناسب بر روی لپ تاپتان وصل کنید. بنابراین من کابل VGA از اولین مانیتور را به پورت VGA در لپ تاپ وصل می کنم.

۲- کابل دومین مانیتور اضافی را به درگاه درست لپ تاپتان وصل کنید. بنابراین کابل HDMI از مانیتور دومی را به پورت HDMI بر روی لپ تاپ وصل می کنم.

۳- در فضای خالی دسکتاپ لپ تاپتان راست کلیک کنید، اگر ویندوز ۱۰ استفاده می کنید بر روی تنظیمات نمایشگر کلیک کنید.

آموزش اتصال دو مانیتور به یک لپتاپ
آموزش اتصال دو مانیتور به یک لپتاپ
آموزش اتصال دو مانیتور به یک لپتاپ

اگر از ویندوزهای ۸/ ۷ استفاده می کنید بر روی Screen Resolution کلیک کنید.

۴- در حالت نمایشگر متوجه می شوید که ۳ شماره نشان داده شده است. به طور کلی نمایشگر ۱ همان مانیتور لپ تاپتان است و نمایشگر ۲ و ۳ مانیتورهای اضافی هستند.

۵- بر روی نمایش ۲ کلیک کنید و Extend desktop to this display را در قسمت Multiple displays انتخاب کنید و بر روی Apply کلیک کنید.

۶- بر روی نمایشگر ۳ کلیک کنید و در قسمت Multiple displays بر روی Extend desktop to this display بگذارید و بر روی Apply کلیک کنید.

آموزش اتصال دو مانیتور به یک لپتاپ

۷- بر روی OK کلیک کنید تا تنظیمات تمام شود و اکنون در لپ تاپتان می توانید از سه مانیتور استفاده کنید.

نکات: می توانید بر روی هر کدام از نمایشگرها کلیک کنید تا تنظیماتشان را دست بزنید. همچنین می توانید اندازه نمونه ها، رزولوشن تصویر و جهت تصویر را تغییر دهید.

نکته اضافی: اگر نفهمیدید که کدام مانیتورها متصل شده اند؟

گاهی اوقات مانیتورهای اضافی توسط لپ تاپ شما شناسایی نمی شوند. این موضوع می تواند به دلیل اتصال نادرست، مانیتور یا کابل معیوب اتفاق بیفتد. مطمئن شوید که تمامی کابل ها به درستی متصل شده اند و با یک مانیتور دیگر و همچنین کابل دیگر امتحان کنید.

اگر باز هم کار نکرد، به دلیل این است که درایو کارت گرافیک شما نمی تواند از نمایش چند مانیتور پشتیبانی کند. نیاز است که درایو شما به روزرسانی شود. برای به روزرسانی درایوها دو روش وجود دارد: یک روش به صورت دستی و دیگری به صورت اتوماتیک.

روش دستی – می توانید با جستجوی درایو مناسب در وب سایت تولیدکننده، آن درایوی را که با سیستم عامل ویندوز شما هم خوانی دارد را پیدا کنید و آن را در کامیپوتر خودتان نصب کنید. این موضوع به مهارت های کامیپوتری و زمان نیاز دارد.

روش اتوماتیک – اگر زمان یا حوصله به روزرسانی درایو به صورت دستی را ندارید، می توانید با Driver Easy به صورت اتوماتیک این کار را انجام دهید. نسخه رایگانش می تواند شناسایی شود و با چند کلیک درایورهای قدیمی شما به روز شود.

می توانید درایورهای خودتان را با استفاده از نسخه رایگان و پولی Driver Easy به صورت اتوماتیک به روزرسانی کنید. اما با استفاده از نسخه پولی این نرم افزار تنها به ۲ کلیک نیاز دارید.

۱- نرم افزار Driver Easy را دانلود و نصب کنید.

آموزش اتصال دو مانیتور به یک لپتاپ

۲- نرم افزار Driver Easy را اجرا کنید و سپس بر روی دکمه Scan now کلیک کنید. آنگاه این نرم افزار کامیپوتر شما را اسکن می کند و مشکل درایورهای شما را شناسایی می کند.

۳- بر روی دکمه ی به روزرسانی در کنار پرچم دستگاه کلیک کنید تا به صورت اتوماتیک درایورهای مناسب را دانلود کند و خودش درایور مورد نظر را در کامپیوترتان نصب کند.

آموزش اتصال دو مانیتور به یک لپتاپ

این ها دستورالعمل های ساده برای اتصال دو مانیتور اضافی برای لپ تاپتان هستند. اگر سوالی دارید سوال خود را در قسمت زیر بنویسید.


همچنین ببینید

آموزش دستورات cmd شبکه

دستورات مهم CMD برای مدیریت شبکه در ویندوز ۱۰

دستورات مهم CMD برای مدیریت شبکه در ویندوز ۱۰ در این مطلب (دستورات مهم CMD …

8 دیدگاه ها

  1. سلام
    لپ‏تاپ های جدیدتر دیگه خروجی vga ندارن. برای من یه دونه خروجی hdmi داره
    از چه دستگاهی میتونم برای این کار استفاده کنم؟

    • از مانبتوری که hdmi داره

    • سلام
      قریان من از همین شیوه استفاده کردم
      وقتی از طریق vga به تنهایی وصلم تصویر رو extend میکنه و رو مانیتور نشون میده اما به محض اینکه مانیتور بعد رو به hdmi وصل میکنم مانیتور اول قطع میشه و فقط مانیتور دوم نشون میده و تا زمانی مانتیور دوم رو disconnected نکنم مانتیور اول نمیاد؟!
      البته مانتیوری که با vga وصل میشه generic non-pnp monitor براش میزنه کلا، مهم هم نیست کدوم مانتیور به vga وصل هست
      باید چکار کرد ؟

  2. سلام . مانیتورم ال جی flatron t730bh به لپ تابم میزنم تصویر نمیده

  3. امیر حسین

    این راه کار برای لپ تاپ هایی بدرد میخوره که یک VGA و یک HDMI دارند لپ تاپ های جدید دیگه VGA ندارند و فقط در بهترین شرایط یک HDMI دارند.

  4. سلام یک سوال داشتم ممنون میشم راهنمایی کنید .با مانیتورینگ کردن لپ تاپ در فضایی مثل اسکای روم دو کاربر نشون داده میشه یا یکی؟

  5. You are my breathing in, I own few blogs and very sporadically run out from to brand.

  6. سلام ،من لپتاپمو با یه کابل vga و یه تبدیل hdmi به vga به مانیتور وصل کردم ولی تصویر تاره (سایشون افتاده بغلشون ) مشکل از رزولوشن هم نیست ،ممکنه کابل vga یا تبدیل خراب باشن ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *