پنج شنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

اینترنت اشیاء چیست؟

مقوله ای به نام اینترنت اشیاء

اینترنت اشیاء چیست؟

 در این مطلب ( اینترنت اشیاء چیست؟ ) قصد داریم به یکی دیگر از مباحث مهم و کاربردی در زمینه IT بپردازیم.

همانطور که می دانید تکنولوژی روز به روز در حال پیشرفت است و هر چند وقت یک بار سیستم جدیدی معرفی می شود که می تواند کارها را برای افراد آسان تر کند.

از طرفی با گسترش اینترنت و افزایش استفاده مردم از آن ، امکانات مختلفی به صورت آنلاین در اختیار کاربران قرار گرفته است.

شاید شما هم تا به حال اصطلاح اینترنت اشیا را در مقالات مختلف و یا اخبار شنیده باشید.

در این مطلب قصد داریم این تکنولوژی جدید را به طور کامل به شما عزیزان معرفی کنیم. در ادامه تاریخچه اینترنت اشیا را شرح داده و وضعیت اینترنت اشیا در ایران را بررسی می کنیم.

اینترنت اشیا چیست؟

همانطور که می دانید اینترنت برای ما بسیار مفید بوده و امکانات مختلفی را در اختیارمان قرار می دهد.

امکاناتی مهم و کاربردی که هیچ  یک از آنها پیش از همه گیر شدن اینترنت امکان پذیر نبود. برای مثال به گوشی هوشمند خود نگاهی بیندازید.

قبل از آنکه گوشی های موبایل به اینترنت متصل شوند تنها برای برقراری تماس و ارسال و دریافت پیامک مورد استفاده قرار می گرفتند .

اما امروزه شما می توانید با موبایل خود کتاب دلخواهتان را بخوانید ، فیلم ببینید و به هر آهنگی که خواستید گوش کنید و تمامی این موارد تنها قسمت کوچکی از امکانات گوشی های هوشمند امروزی است.

پس با توجه به این مثال می توان نتیجه گرفت که اینترنت ویژگی های جذاب زیادی را با خود به همراه دارد.

همگی ما این امکانات را در وسایل دیگری نیز مانند لپ تاپ ، تبلت و … مشاهده کرده ایم اما حالا تصور کنید که چنین سیستمی برای تمامی دستگاهها پیاده سازی شود.

اینجاست که بحث اینترنت اشیا مطرح می شود.


به طور ساده می توان گفت که اینترنت اشیا به این معناست که تمامی دستگاهها به اینترنت متصل شده و از این طریق بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

هر دستگاهی که به اینترنت متصل می شود می تواند اطلاعاتی را دریافت کرده و یا ارسال نماید و همین قابلیت موجب هوشمند شدن دستگاه و افزایش کارایی آن می شود.

درست مانند مثال گوشی های هوشمند که پیش تر نیز به آن اشاره کردیم. شما می توانید با گوشی موبایل خود به آهنگ دلخواهتان گوش بدهید اما آیا تمامی آهنگ های جهان در موبایل شما ذخیره شده اند؟

برای هوشمند شدن، موبایل شما نیاز به فضای ذخیره سازی عظیم و عجیبی ندارد . هر یک از آهنگ هایی که تا به حال منتشر شده اند در جای دیگری ذخیره سازی شده اند و چون گوشی شما از قابلیت دریافت و ارسال اطلاعات برخوردار است می تواند به موزیک دلخواهتان دسترسی پیدا کند.

اینترنت اشیاء چیست؟

به طور کلی در اینترنت اشیا تمامی وسایلی که به اینترنت متصل می شوند به سه دسته تقسیم بندی می شوند:

۱- اشیائی که اطلاعات جمع آوری کرده و آن را ارسال می کنند.
۲- اشیائی که اطلاعات را دریافت کرده و بر اساس آن عمل می کنند. 
3- اشیائی که هر دو مورد را انجام می دهند. 

دسته ی اول در واقع همان سنسور ها هستند. سنسور های دما ، رطوبت ، هوا ، نور و … همگی در این دسته قرار می گیرند که با استفاده از آنها می توانیم اطلاعات مفیدی در خصوص محیط اطرافمان جمع آوری کرده و با توجه به آنها هوشمندانه تر عمل کنیم.

برای مثال با استفاده از سنسور رطوبت یک کشاورز می تواند متوجه شود که دقیقا از چه مقدار آب باید استفاده کند و باید چه زمانی را برای آبیاری انتخاب کند. 


همانطور که گفتیم مواردی که اطلاعات را دریافت کرده و بر اساس آن عمل می کنند در دسته ی دوم قرار می گیرند.

یکی از وسایلی که در این گروه قرار می گیرد پرینتر می باشد  چرا که  این دستگاه سیگنال پرینت را دریافت کرده و برای چاپ متن یا تصویر مورد نظر اقدام می کند.

اما قدرت اینترنت اشیا زمانی خود را نشان می دهد که دستگاهها بتوانند هر دو مورد ذکر شده را انجام دهند. 
باز هم به مثال مزرعه بر می گردیم. زمانی که شما با استفاده از سنسور رطوبت به اطلاعات دقیقی در خصوص خاک و آب مورد نیاز آن دسترسی داشته باشید دیگر نیازی به حضور یک کشاورز نیست.

سیستم آبیاری می تواند به صورت خودکار روشن و خاموش شود.

اگر سیستم آبیاری از طریق اینترنت به اطلاعات هواشناسی نیز دسترسی داشته باشد می تواند با توجه به شرایط جوی و باران میزان آبیاری را کم یا زیاد کند.
از طرفی دیگر اطلاعات مربوط به آبیاری ، رطوبت خاک ، نور ،کیفیت هوا و … همگی به ابرکامپیوتر ها و الگوریتم هایشان فرستاده می شوند و با بررسی این اطلاعات می توان بهترین روش را برای کشت یک محصول پیدا کرد.

اینترنت اشیا در ایران

اینترنت در سال ۱۹۸۹ برای اولین بار معرفی شده و از آن زمان تا کنون تغییرات زیادی را در زندگی افراد سراسر جهان ایجاد کرده است.

در ابتدا اینترنت بیشتر در کامپیوتر ها برای جمع آوری اطلاعات مورد استفاده قرار می گرفت اما کم کم دستگاهای دیگری نیز مانند موبایل و تبلت به اینترنت دسترسی پیدا کردند.

امروزه با گسترش هر چه بیشتر اینگونه تکنولوژی ها،سایر دستگاههای الکترونیکی نظیر ساعت های هوشمند ، خودرو ها ، سیستم روشنایی و … هم می توانند به اینترنت متصل شوند.

با پیدایش اینترنت همواره تلاش های زیادی برای اتصال دستگاههای مختلف به اینترنت و کنترل آنها از راه دور انجام شده و  پیشبینی می شود تا با گسترش استفاده از اینترنت اشیا تا سال ۲۰۲۰ تعداد وسایل متصل به اینترنت به رقمی در حدود ۵۰ میلیارد دستگاه برسد.


در ایران هم برای استفاده از اینترنت اشیا تاکنون اقدامات زیادی انجام شده و بخشی از هزینه های مصرفی در زمینه ی IT به این شاخه از تکنولوژی اختصاص پیدا کرده است اما برای گسترش اینترنت اشیا در ایران چالش های زیادی وجود دارد.

برای مثال یکی از این موارد عدم آگاهی کاربران است.

تعداد زیادی از صاحبان کسب و کار می توانند با بهره گیری از این تکنولوژی کار خود را بهبود ببخشند اما به دلیل عدم آشنایی با این سیستم از مزیت های آن بی خبر بوده و به همین دلیل برای به کار گیری آن علاقه ای از خود نشان نمی دهند.

یکی دیگر از مسائل مهم در این زمینه هزینه های آن است. لوازم و تجهیزات مورد نیاز برای پیاده سازی تکنولوژی اینترنت اشیا شامل لوازم جدید وحسگر های پیشرفته ای هستند که هزینه ی بالایی دارند و با توجه آنکه این قطعات توسط تولیدکنندگان داخلی عرضه نمی شوند به ناچار باید از قطعه های وارداتی استفاده کرد. 


تهیه کننده : تیم مدرسان کامپیوتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *